استفاده از هیدرومتر (رطوبت سنج باتری)
مارس 10, 2018
یکسوکننده یا رکتیفایر (Rectifier)
مارس 12, 2018

 اگرچه شاید هیچ مقاله ای نمی تواند تمام مسائل مربوط به ایمنی باتری لیفتراک را بصورت کامل و جامع پوشش دهد، اما مقاله ای که ارائه می دهیم مروری کوتاه بر اصول اولیه ایمنی باتری لیفتراک است که با استفاده از توصیه‌ها و راهنمائی های ارئه شده توسط سازمان بهداشت و ایمنی شغلی تهیه شده است.

باتری لیفتراک

باتری لیفتراک


 

اصول اولیه ایمنی باتری لیفتراک

در صورت آشنایی با ویژگی هایی که اکثر باتری ها دارا می باشند می توان نکات ایمنی مربوط به آنها را رعایت کرد. غالبا باتری لیفتراک ها نسبت به اندازه ای که دارند، بیش از اندازه سنگین هستند. میانگین وزن هر باتری لیفتراک بین ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلوگرم است و این امر باعث می شود که هنگام بلند کردن و جابجا کردن آن به لحاظ ایمنی دچار مشکلات جدی شویم. ممکن است که پرسنل درون باتری های اسیدی تر آب می ریزند، قطرات اسید سولفوریک روی آ نها بپاشد. اما در باتری های اسیدی معمولی که درپوش آنها دارای منفذ است این اتفاق کمتر می افتد ولی یک ترکیب انفجاری از اکسیژن و هیدروژن هنگام استفاده و شارژ باتری به وجود می آید که باید دقت لازم را بعمل آورد.
جابحایی باتری های سنگین
از تمام تجهیزات مخصوص جابجایی باتری استفاده کنید. روش دیگر این است که مسافت بین لیفتراک تا میله های دندانه دار که باتری را برای شارژ بر روی آن می گذارند به طور مخصوص با برچسبی برروی آن که بیانگر حداکثر وزن مجازاست، طراحی شود. در باتری های سنگین، لبه ای برای تجهیزات غیراستاندارد در نظر گرفته نشده است وهنگامی که پرسنل ازوسایل مخصوص حمل و نقل استفاده می کنند، احتمال اینکه باتری روی آنها بیاقتد بسیار زیاد است. عرضه کننده باتری شما می تواند  توصیه های جهت انتخاب تجهیزات مناسب برای جابجا کردن باتری ارائه کند. دستور العمل های داده شده برای مراحل جابجایی ایمن بسیار حائز اهمیت می باشند. توصیه اکید می شود که پرسنل هنگام بیرون آوردن و جا گذاشتن باتری فاصله خود را با آن حفظ کنند و تا جائیکه ممکن است ازانجام این کار توسط دست خودداری کنند. ایمنی جایگاه بسیار مهم است، نگهداری از بعضی مکان ها که  به صورت دستی آب درون باتری ریخته می شود ممکن است دشوار باشد. همچنین پر شدن بیش از اندازه باتری که حین شارژ رخ می دهد منجر به ریختن اسید رقیق اضافی بر روی زمین می شود. از گذاشتن ابزار بر روی باتری و همچنین رها کردن زنجیر جرثقیل در بالای باتری بدون در پوش جدا بپرهیزید. هنگام جابجایی باتری تسمه های رابط خانه های باتری، باید دارای پوشش عایق باشند.
 
دقت کنید که هنگام جابجایی باتری توسط جرثقیل های چنگک دار و یا انتقال آنها به میله های دندانه دار جهت شارژ، کابل های الکتریکی آن و یا دستگیره های باتری توسط این وسایل کشیده نشوند. تمام باتری هایی که قرار است توسط این جرثقیل ها جابجا شوند باید مجهز به دسته های مرکزی شوند که در وسط دولبه قاب باتری جوش شده است. دسته های مرکزی صرفا برای بلند کردن باتری است از آن برای کشیدن باتری استفاده نکنید.
دستکش، کلاه ایمنی، عینک صنعتی وسایلی هستند که هنگام جابجایی باتری برای جلوگیری از صدمات احتمالی استفاده می شوند. از دیگر مواردی که باید توجه کرد، بررسی دائم وسایلی است که برای جابجایی باتری استفاده می شود. علاوه برآن باید ارتفاع چنگک جرثقیل چک شود و در صورتیکه ابزار نیاز به تعمیر داشتند این کار را انجام دهید.
 
 
ایمنی باتری لیفتراک هنگام ریختن آب درون آن
ازآنجائیکه درون خانه های باتری اسید سولفوریک وجود دارد بنابراین هنگام پر کردن باتری به صورت دستی چشمان و پوست صورت باید محافظت شوند، برای این کار از ماسک های صنعتی استفاده کنید، همچنین استفاده از دستکش های ضد اسید و پیش بندهای صنعتی توصیه می شود. تهویه مناسب مانع از استنشاق اسید بخار یا غباراسیدی موجود در هوا  وهمچنین موجب کاهش تجمع گاز هیدروژن در محیط کارمی شود.اگر قراراست که به طور چشمی از پر شدن باتری مطلع شوید نور بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که اسید سولفوریک به سرعت‌ جذب پارچه و دستکش نخی می شود. یکی از ابزارهای بسیار مهمی که برای آب کردن دستی باتری بکار برده می شود، سرشیلنگ با قطع کن خودکار می باشد که باعث می شود کا به طور دقیق و با سرعت هر چه تمام تر انجام شود. بسیاری از کارخانه ها همراه با باتری یک سیستم کامل جهت لوله کشی برای آ ب کردن باتری ارائه می کنند که بر روی باتری قرار می گیرد. نصب این دستگاه باعث می شود که ریختن آب به باتری به طور اتوماتیک انجام شود. این سیستم اتوماتیک مخصوصا برای خانه هایی ازباتری لیفتراک که دسترسی به آ نها مشکل است، بسیار کارآ یی دارد. استفاده از این سیستم به طرز چشمگیری سرعت عمل را بالا برده وعلاوه بر آن مانع از تماس افراد با خانه های باتری می شود که باعث بالا رفتن ایمنی هنگام پر کردن باتری می شود.
 
مواظب جرقه ها و قوس های الکتریکی باشید
همانطور که اشاره شد در باتری های اسیدی معمولی گازهای هیدروژن و اکسیژن متصاعد می شوند و به همین  دلیل مجاورت هر گونه جرقه و یا هرماده مشتعل دیگری با بالای باتری ممکن است حادثه ساز باشد. هیدروژن سبک ترین گاز است و به زودی محو می شود، اگر به اندازه یک متر یا بیشتر از باتری فاصله داشته باشد تقریبا بی خطر است. اما در حایگاههایی که تعداد بالایی باتری برای شارژ وجود دارد باید سیستم تهویه جایگاه را به جهت متناسب بودن با فضا مورد بررسی قرار داد (به توصیه های سازندگان باتری مراجعه شود).
تمامی الکترولیت های فلزی باتری باید دارای روکش پلاستیکی باشند. تمامی کابل ها باید در بالای باتری قرار بگیرند، بدون اینکه سر آ نها قابل رویت باشد یا اینکه بخشی از سیم های مسی آن بدون روکش رها شود. نوارچسب های الکتریکی گزینه خوبی برای پوشاندن سیم های لخت نیستند و دارای ایمنی نمی باشند.
هیچ سوکت یا قطعه رفو شده ای نباید در سطح بالای باتری قراربگیرد. همچنین توصیه می شود که از کشیدن سیگار درمجاورت باتری امتناع کنید.
 
هنگامی که می خواهید سوکت های باتری را در جای خود قرار دهید از دستکش های صنعتی استفاده کنید.
در نظر داشته باشید که چنانچه دو سر کابل با هم تماس پیدا کنند موجب پدید آمدن قوسی الکتریکی می شوند که آتشین است و می تواند موجب برق افتادن در چشم شود. دقت لازم را بکار برده و ازآن فاصله بگیرید.
طبق نظرتکنسین های الکتریکی حرفه ای، تمام حوادثی که در بالا به آنها اشاره کردیم مربوط به قطعات رفو شده در سطح بالایی باتری ایجاد می شود(مانند سوکت ها).
فراگرفتن نکات ایمنی، صرف هزینه در صورت نیاز، استفاده از تجهیزاتی که به خوبی به آنها رسیدگی می شود و دارای ایمنی هستند، همه و همه نکات اساسی هستند که جهت حفظ ایمنی دستگاه باید مورد توجه قراربگیرند. موارد ذکر شده می تواند به شما کمک کند تا  هنگام کار کردن با باتری از ایمنی برخوردار باشید.
 
منبع ( با تلخیص و تضرف) :
http://www.arconequipment.com/article_0998.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

//]]>